کد خبر: ۷۲۹۷
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

شهر اسباب‌بازی‌ها در مشهد

کوچه شهدای فاطمیون‌۲ در نزدیکی میدان عدالت، یکی از راسته‌های مهم فروش عروسک و اسباب‌بازی مشهد است.

بیشتر شبیه یک پاتوق کودکانه و پارک بازار کودک است تا یک کوچه عادی. سقف این خیابان را با تور‌های ستاره‌ای‌شکل رنگارنگ آذین بسته‌اند تا مکمل رنگ‌های شاد اسباب‌بازی‌هایی باشد که پشت ویترین مغازه‌های این راسته است.

کوچه شهدای فاطمیون‌۲ جایی است درکنار دروازه پایین‌خیابان یا همان میدان عدالت که هنوز بر سر زبان قدیمی‌ها، به «میدان اعدام» معروف است. هفتاد‌سال پیش، این کوچه و دور‌و‌بر مملو از دباغ‌خانه‌هایی بوده که حالا اثری از آن نیست و بعد‌از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی‌یکی مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی شکل گرفت و حالا آن را به یکی از راسته‌های مهم فروش عروسک و اسباب‌بازی شهر مشهد تبدیل کرده است.

شهر کوچک اسباب بازی

مکان کنونی اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۵ مشهد که در نبش این معبر قرار دارد، در روزگار قدیم بخشی از آرامستانی بود که حدود چهل‌سال پیش برایش کاربری آموزشی و فرهنگی تعریف شد.

شهر کوچک اسباب بازی

یکی از شاخصه‌های بارز این گذر، مسجد خیّر‌ساز ابوالفضل‌العباس (ع) است که خیّری به نام حاج‌آقا شایسته آن را ساخت؛ مسجدی کوچک که کاسبان دور‌و‌بر آن، عمر ساختش را پنجاه‌سال عنوان کرده‌اند.

شهر کوچک اسباب بازی

پسران دوره اول دبیرستان در مدرسه شاهد هاشمی که از مدارس اسم و رسم‌دار این محدوده است، درس می‌خوانند. سال ساخت این مجتمع آموزشی ۱۳۶۹ است.

شهر کوچک اسباب بازی

هنرستان پسرانه کار و دانش شهید مصطفی احمدی‌روشن دوازده‌سال پیش برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های تأسیسات حرارت مرکزی، تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، خیاطی مردانه‌دوز و هتلداری شکل گرفت.

ارسال نظر